THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, April 1, 2009

Surah-surah y patut dibaca setiap malam..!!


em..memg la sikap aku y selamba relax telah menghipnosis diriku menjd seorang y benar2 tk kisah dan tk caro...kalu dulu aku sero bsalah tk g klass..loni...aku sero biaso jo..supo tkdok gpo2 jo..em..utk memenuhi ptg ni..y mana klass kesenian sepatutnye aku brada skrg...tp aku ponteng..tktau la sbb ape sbnrnye...(mklumat y ust mintk sikit je y aku dpt...malu je nanti present kt klass...lg satu aku tkut ust tnye psal tesis sbnrnye)...huhu..SEDIHHHHhh...sbb klas ni tk pnah ponteng....mcm2 alasan plak aku bg..!! utk tenangkan rase bsalah tu..aku taipkan benda ni utk bacaan dan seterusnya menjd amalan kita semua...insyaallah moga dpt diamalkn selalu..


Berikut ialah surah2 y patut dibaca dan dijadikan sbg wirid stp mlm. wirid drp surah2 dlm al-Quran telah diamalkan oleh para ulama dan diulang-ulang setiap hari dan malam. Surah-surah y dimksudkan itu ialah Yassin, al-Waqiah dan al-Mulk. Antara hadis2 Rasulullah saw utk mguatkan perkara ini ialah:


a) surah yaasin..


"Drp Ma'qal Ibn Yasaar r.a. bhw Rasulullah saw telah bersabda: "Jantung al-Quran adalah Yaasin, sesiapa yang membacanya dan mengharapkan keredhaan Allah dan hari akhirat pasti dia diampuni oleh Allah. Bacalah Yaasin itu kpd y mati di antara kamu."

(diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, an-Nasai dan lain-lain)


b) surah al-Mulk..


"Drp Abdullah Ibn Mas'ud r.a.: sesiapa y membaca stp ari, Allah akan menghindarkannya dr azab kubur (dan pd masa Rasulullah saw) kami namakan surah al-Maniah (pencegah). Sesungguhnya itu terdapat pd kitabullah yang merupakan satu surah. Sesiapa y membacanya pd mlm hari, pahala dan kebaikan pasti diperolehnya berlipat ganda."


c) surah al-Waqiah..


"Barangsiapa membaca surah al-Waqiah pd tiap2 mlm, tiadalah akan menimpa kpdnye kefakiran atau kepapaan."
hadis2 ni ade dlm bhs arab..cuma tk ditaip je..semuanye aku petik dr buku krgn ustaz Sulaiman Endut..moga kwn2 mendapat manfaat dr post sy kali ini..wallahu'alam

0 comments: